Blogger Templates

hari bahagia

ConnectedMoms.com Ticker

Thursday, March 17, 2011

Hyesterosalpingografi ( HSG )

Hari ni aku nk cerita pasal HSG...korang mesti x tau HSG tu apakan...HSG tu ujian yang digunakan untuk mengesan kesihatan rahim dan salur peranakan....ia menggunakan tekhologi x-ray....yela dh 4 thn aku kawin tp x pregnant lg....sepatutnye aku buat HSG nie bln lps...dok srh aku call hospital hari pertama period...tp aku plak call hospital hari ke3 period...jd dok kata aku dh lmbt call....bln ni ari pertama period aku terus call hospital...dok pun terus bg aku tarikh temujnji 16/3.....
sbnrnye aku takut gak nk buat HSG ni sbb dok ada ckp buat HSG ni ada sakit ckit....tp xpe la aku xnk ada tnda tnye jd aku pun tandatgn la borang tu...utk kebaikan aku jgkkan...temujnji aku kul 2pm....tggu pnye tggu ada sorg nurse tu pggil nama aku dan bwk aku ke bilik HSG tu...pembantu x-ray tu srh aku tkr baju.....pnye la bsr baju x-ray tu....dgn rasa takutnye aku melangkah ke dalam blik HSG tu....mula2 tu aku nmpk 2 org je dok....dia srh aku baring atas katil x-ray tu dgn lutut membengkok keatas.....x lama lps tu keluar plak dok cina...dok praktikal agaknye....aku tgk peralatan dia semuanye besi....aku tgk je apa dok cina tu buat....dh mcm dlm bilik bedah pun ada....aku tgk la diorg buat p'siapan....dah siap semua p'siapan....dok tu pun buat la HSG kat aku.....dok tu masukkan jari dia pada faraj aku....masa tu aku dah rasa malu sgt....lps msk jari tu aku x tau la dia masukkan apa....tau2 aku rasa mcm ada sesuatu msk dlm faraj aku....malu pun ada sbnrnye....yelah diorg buat HSG tu bahagian faraj.....smpai 4 org plak tu dok yg ada kat situ....pastu 1 org dok lelaki....malunye aku....
peringkat pertama tu xde la rasa sakit.....tp bila dok tu inject je ubat ke dlm faraj br aku rasa sakit.....sampai menggigil kaki aku....sakit sgt.....lepas inject ubat tu baru la dok x-ray....after buat HSG tu aku ada rasa kejang la bhgian abdomen....sakit pun ada....aku igtkan blh tau kptsn ari tu jgk tp kena tggu bln dpn br dpt tau....18/4....apalah kptsnnyekan.....hrp2 xde apalah.....semuanye ok.....

No comments: